lördag, september 13, 2008

filmen underdogs

Så här var det: Gabriel som jag bor med hade fått tag i 16mm analog film och ville göra nånting snyggt. Vi pratade om idéer och landade i en underjordisk fight club av nåt slag. Vi snackade om Fight Club och Desperados och ville ha med saker man oftast inte ser i skolfilmer - stor brutala bestar, onda cirkusdirektörer med puckelrygg, drogade tjejer som står och dansar i ett hörn osv osv, och det som hade börjat som ett roligt snack hade plötsligt blivit att vi jobbade på en film ihop. Vi fick med oss Pät till att regissera och då var hela 30 G-kollektivet inblandat, vi brukade säga "skolans bästa fotograf, skolans bästa regissör, skolans bästa författare" hade råkat hamna under samma tak och borde göra nåt, nu hände det. Och Gabriels bror Emil kom ned från Stockholm som producent och kom även med 10,000 kr från Dalarnas filminstitut för att göra filmen. Och det var som ett enda Entourage-avsnitt att göra filmen, många stora med- och motgångar och stora besked från olika håll, t.ex var två huvudskådespelare tvungna att hoppa av så jag fick hoppa in i filmen som cirkusdirektören. Iaf, snyggt skulle jag säga att det blev och Gabriel vann pris för bästa foto. RULLA BANDET!


Speltid: 6 min

1 kommentar:

Wayne sa...

Men va fan, det var ju bra på riktigt. Och då är jag inte speciellt lättimponerad.
Cannes nästa?

Du påminner lite om en ung Tom Waits. Vilket är ett litet plus i kanten i sig.